Mousse van rood fruit met speculaas ofwel de zomer in een glaasje. Een fris licht dessertje om tijdens de zomer mee uit te pakken. De bodem van de glaasjes bestaat uit verkruimelde speculaasjes. Daarop komt een heerlijke mousse op basis van aardbeien en frambozen. Heel eenvoudig, niet veel werk, geen oven voor nodig, perfect dus voor tijdens de zomermaanden. En je kan deze heel makkelijk al op voorhand maken.
TIP! Ik maakte deze mousse op basis van aardbeien en frambozen. Je kan hier ook blauwe bessen en/of bramen in verwerken.
Nog meer inspiratie nodig voor lekker makkelijke dessertjes in een glaasje? Check dan zeker ook even deze receptjes

Welke ingrediënten heb je nodig voor deze Mousse van rood fruit met speculaas?
- Aardbeien & frambozen(vers of diepvries)
- Suiker
- Slagroom
- Vanille extract
- Poedersuiker
- Eiwit
- Speculaas
Hoe maak je deze Mousse van rood fruit met speculaas?
We beginnen met het maken van de coulis. Hiervoor doe je verse of diepvries aardbeien of frambozen in een kookpotje samen met suiker. Zet in het begin het deksel op het potje. Dit zet je op een middelhoog vuur en laat zo’n 10 a 12min zachtjes sudderen. Het fruit zal nu heel wat van z’n vocht vrijgeven. Haal dan het deksel van het potje en laat nog zo’n 15min zachtjes sudderen zodat het meeste vocht er wordt uitgekookt. Dit haal je dan van het vuur en mix nog even glad met een staafmixer. Laat de coulis volledig afkoelen alvorens de mousse te maken.
Vervolgens gaan we de mousse maken, hiervoor doe je slagroom, poedersuiker en vanille extract in een mengkom. Klop de slagroom op tot een luchtige mousse. Giet er coulis bij en meng dit met een spatel doorheen de slagroom.
De eiwitten klop je dan nog op in een aparte kom, klop deze stijf op. Voeg deze toe aan de mousse en meng opnieuw met een spatel tot een gladde mousse.
Dan gaan we de glaasjes samenstellen. Hiervoor verkruimel je de speculaas eerst in kleine stukjes en verdeel dan over de glaasjes.
Hierover verdeel je dan mousse en zet de glaasjes voor minstens 2h (of langer) in de koelkast.
Vlak voor het serveren werk je de glaasjes nog af met aardbeien en/of frambozen.

Vergeet me niet te volgen op Instagram en Facebook! Daar krijg je dagelijks inspiratie van me.
En heb je dit receptje gemaakt? Dan zou ik het super leuk vinden als je hier helemaal onderaan een leuke comment en/of sterretjes geeft.

Mousse van rood fruit met speculaas
Ingrediënten
Equipment
Method
- We beginnen met het maken van de coulis.Doe de aardbeien (zonder kroontje), frambozen en suiker in een kookpotje. Zet het deksel op het kookpotje en zet op en middelhoog vuur.In het begin roer je even. Het fruit zal rustig vocht afgeven en zacht worden. Na zo’n 10 a 12min, haal je het deksel van het kookpotje en laat nog eens zo’n 15min zachtjes sudderen zodat het meeste vocht er ietwat kan uitkoken. Haal dan van het vuur. Ga er even door met een staafmixer en mix tot een gladde saus. Laat dit volledig afkoelen.
- Wanneer de coulis volledig is afgekoeld, kan je de mousse maken.Hiervoor doe je slagroom, vanille extract en poedersuiker in een mengkom. Dit klop je alvast op tot een mousse. Klop dit niet te stijf.Zet je mixer dan uit en giet er de coulis bij. Dit meng je met een spatel doorheen de slagroom.Als laatste klop je de eiwitten stijf op in een aparte mengkom. Voeg toe aan de mousse en meng opnieuw doorheen de mousse. Proef nu zeker ook even. Voor mij is dit zoet genoeg, vind je het niet zoet genoeg doe er nog wat poedersuiker bij.
- Dan kunnen we de glaasjes samenstellen. Breek de speculaas in kleinere stukjes en verdeel over de glaasjes. Hierover verdeel je de mousse. Zet voor minstens 2h in de koelkast (mag ook langer).
- Vlak voor het serveren, werk je de glaasjes af met verse aardbeien en/of frambozen.