Zet sterke koffie en zorg ervoor dat deze volledig is afgekoeld.
Smelt zo'n 3el speculaaspasta au bain-marie zodat deze mooi lopend wordt. Zorg ervoor dat er niets van vocht bij de pasta komt want dan gaat deze meteen schiften.
Doe de speculaas koekjes in een blender en maal deze fijn. Zet even opzij.
Doe de mascarpone, poedersuiker, 1,5el speculaaspasta en vanille extract in een mengkom. Mix deze alvast even los tot een gladde crème.Giet er vervolgens de room bij en klop deze op tot een mooi luchtige crème. Nu kunnen we de glaasjes gaan samenstellen. Dip de lange vinger koekjes in de koude koffie en leg op de bodem van de glaasjes. Je zal deze wel wat moeten breken normaal om ze te laten passen. Ik gebruikte 2 koekjes per glaasje, je mag deze gewoon op elkaar stapelen als de glaasjes aan de smalle kant zijn. Schep hierop een klein beetje van de mascarpone crème. Zorg ervoor dat de koekjes helemaal bedekt zijn. Strooi hierover een laagje verkruimelde speculaasjes en schep er vervolgens nog wat van de mascarpone crème over. Werk af met een dun laagje van de gesmolten speculaaspasta. Zet de glaasjes dan in de koelkast. Haal ze zo'n 5 a 10min voor het serveren uit de koelkast. Smakelijk