Doe alvast de melk en suiker in een kookpotje en breng zachtjes tot net onder het kookpunt.
Ondertussen doe je het ei, eigeel en vanille puddingpoeder of maizena in een kommetje. Roer dit los tot een glad papje.
Wanneer de melk bijna kookt, giet er een deel van de melk bij het papje. Roer dit los. Giet dan alles terug in het kookpotje. Laat dit al roerend indikken.Wanneer de pudding begint in te dikken. Haal dan van het vuur, laat het zeker niet te lang op het vuur of de eieren zullen gaan schiften. Wanneer je het kookpotje van het vuur vuur hebt gehaald, doe er de speculaaspasta bij en optioneel de mascarpone. Door de warmte zullen beide gaan smelten. Roer dan goed tot een gladde massa.
Verdeel de pudding over de glaasjes. Laat ze eerst afkoelen op kamertemperatuur en bewaar dan in de koelkast.
Voor de afwerking, kan je optioneel nog wat slagroom met poedersuiker opkloppen. Werk hiermee de glaasjes dan af en nog wat verkruimelde speculaas koekjes.Of smelt nog wat extra speculaaspasta en giet deze over de afgekoelde pudding gevolgd door optioneel wat slagroom en speculaas koekjesSmakelijk