Ingrediënten
Equipment
Method
- Wil je zelf de coulis maken, maak deze dan eerst of je kan deze ook tegelijk met de rijstpap maken. Of je kan deze ook al makkelijk 1 a 2 dagen op voorhand maken.Verwijder de kroontjes van de aardbeien en halveer ze dan.Doe suiker en water in een kookpotje. Breng zachtjes aan de kook zodat de suiker kan oplossen, je hoeft niet te roeren. Als dit eenmaal kookt voeg je de aardbeien en vanille extract toe. Roer even en laat dan 10 aa 15min zachtjes sudderen tot de aardbeien zo goed als helemaal tot moes zijn gekookt. Mix dan de coulis tot een gladde saus. Je zou dit nog door een zeef kunnen halen maar dit heb ik niet gedaan. Voeg nu nog een beetje citroensap toe. Giet in een kommetje en laat afkoelen tot kamertemperatuur. Bewaar dan goed afgedekt in de koelkast.
- Voor de rijstpap, doe hiervoor de melk, suiker, vanillesuiker, zaadjes van vanillestok en lege vanillestok in een kookpotje en breng aan de kook. Roer in het begin alles even los.Als dit kookt, voeg je dessertrijst toe. Roer even en laat dan zachtjes garen in de melk. Tijdens het garen, roer af en toe zodat de rijst niet aan de bodem kleeft. Breek ondertussen de witte chocolade in kleinere stukjes en doe in een mengkom. Je zal zien dat de rijst al het vocht zal opnemen. Reken toch op zo'n 30min (kan ook langer). Is de rijst gaar, giet dan de rijstpap over de witte chocolade in de kom. Roer goed zodat de chocolade kan smelten. Laat de rijstpap nu afkoelen tot kamertemperatuur. Zet niet in de koelkast want dan gaat deze veel te vast worden. Als de rijstpap niet meer zo heet is, kan je een vel plasticfolie direct op de pap leggen om een velletje te voorkomen.
- Wanneer de rijstpap volledig is afgekoeld, klop je de room stijf op. Voeg deze toe aan de rijstpap en meng deze er kort onder.
- Verwijder dan de kroontjes van de aardbeien en halveer ze of snij in kleine blokjes. Verdeel deze over de glaasjes gevolgd door de rijstpap en de afgekoelde coulis. Zet in de koelkast tot voor het serveren. Dit kan je makkelijk al enkele uren van tevoren makenSmakelijk
Notities
(*) Geen zin om zelf die coulis te maken. Werk dan af met nog een laagje aardbeien stukjes. of je kan ook bijvoorbeeld een kant-en-klare coulis (meestal frambozen in de winkels) gebruiken.
