Ingrediënten
Equipment
Method
- We beginnen eerst met het maken van de aardbeien coulis. Doe de aardbeien (zonder kroontje - of gebruik diepvries aardbeien) in een kookpotje samen met een bodempje water, de suiker (100gr) en vanillesuiker. Breng zachtjes aan de kook en laat zo'n 15min zachtjes sudderen.
- Week ondertussen de blaadjes gelatine in koud water
- Wanneer de aardbeien zo'n 15min zachtjes hebben gesudderd. Mix tot een gladde saus met een staafmixer. Breng de aardbeien coulis nog even terug aan de kook. Haal dan van het vuur. Knijp de gelatine blaadjes goed uit en voeg toe aan de coulis. Roer goed zodat ze kunnen smelten. Laat dit nu ietwat afkoelen (zet niet in de koelkast).
- Bekleed een springvorm met bakpapier (zowel bodem als zijkanten).
- Ondertussen kan je bodem maken, hiervoor smelten we de boter en maal de speculaas fijn.Meng beide en schep dit op de bodem van de springvorm. Spreid mooi egaal uit en duw goed aan zodat de gehele bodem bedekt is.
- Wil je net zoals mij een rondom de rand de aardbeien, halveer dan een paar aardbeien. Duw ze met het snijvlak tegen de rand. Zet even opzijTIP! Voor de rand heb je dus wel echt verse aardbeien (geen diepvries) nodig.
- Vervolgens gaan we de mousse maken. Doe de slagroom in een mengkom samen met poedersuiker en vanille extract.Klop de slagroom op. Dit mag niet te stijf zijn. Doe er dan de yoghurt bij en meng dit met een spatel doorheen de room.Als laatste giet je er de aardbeien coulis bij. Meng dit met een spatel. Giet dit bovenop de speculaas korst.Zet de taart voor minstens 4h (mag ook langer - zelfs een nachtje) in de koelkast.
- Vlak voor het serveren, snij je dunne plakjes van de extra aardbeien. Schik deze bovenop de taartSmakelijk
Notities
(*) De 500gr aardbeien waar we eerst een coulis van maken, dit mogen ook diepvries aardbeien zijn. De rand rondom en bovenop de taart dit moeten wel verse aardbeien zijn.
