Elien’s Cuisine Live from the USA : San Francisco

SFO

Ondertussen zijn we al 2 weken hier in West-USA. De tijd vliegt hier echt razendsnel voorbij … Sinds maandag hebben we de kust achter ons gelaten en trekken we verder landinwaarts. Ondertussen hebben we het wondermooie Yosemite National Park bezocht en het superhete Death Valley bezocht. Momenteel vertoeven we in de gokstad bij uitstek … Las Vegas!

Maar zoals beloofd in mijn vorige post van Vancouver en Seattle, geef ik jullie nog graag enkele travel en food tips van San Francisco.

San Francisco staat bekend bij iedereen voor de imposante Golden Gate Bridge en Alcatraz eiland. Ondertussen heb ik gezien dat het in deze stad ook draait rond food food food … In vele parkjes of pleinen vind je foodtrucks of kraampjes met heerlijk (healthy) fast food.
We waren nog maar 2 uurtjes in deze bruisende stad en ik had al een eerste “food hotspot ” gevonden nl. In Ferry Building. Als je voor dit prachtige gebouw staat, zou je niet verwachten dat je binnen een food paradijs zal vinden. Je vindt hier chique restaurants maar ook kraampjes voor een snelle hap, snoezige winkeltjes met zoetigheden, een winkel met speciale kazen, …

Ferry Building

De volgende dag hebben we Pier 39 en Fisherman’s Wharf ontdekt. Bij Pier 39 vind je een heleboel souvenierwinkeltjes, (dure) restaurants, kraampjes met vers fruit, pannenkoeken, wafels, ijsjes en nog andere zondigheden.  Bij een bepaald winkeltje konden we ons niet houden en moesten we gewoon binnengaan nl. Candy Baron. Hier verkopen ze 101 verschilldende snoepjes in allerlei soorten smaken, 15min later stonden we natuurlijk buiten met een zak vol (dure) snoepjes maar ze zijn wel heerlijk.

Pier 39

Pier 39 – Candy Baron

Omdat ik toen nog steeds niet gewend was aan het 9u tijdsverschil, had ik dus al honger om 11h. Na wat rondwandelen in Fischerman’s Wharf zijn we uitgekomen bij Boudin. Wat een ontdekking was dat! Ik raad iedereen aan die naar San Francisco gaat (zij hebben ook nog andere vestigingen in San Franscisco en LA) hier een Showder of tomaten soep in een zuurdesem broodje te komen eten. Boudin verkoopt ook belegde zuurdesembroodjes, salades, pizza’s van zuurdesemdeeg, etc

Showder soep

Boudin

Tomatensoep

Fisherman’s Wharf is natuurlijk ook gekend omwille van de vele vis en seafood restaurant/kraampjes, vooral de crabcakes en de showder soep zijn hier populair. Wij hebben ons de derde dag gewaagd aan een visrestaurant in Fisherman’s Wharf maar dit was spijtig genoeg geen hit … Normaal kijk ik vooraf al eens op Tripadvisor of vraag ik in het hotel voor een goed eetadresje.
Het beste eten in Fisherman’s Wharf vind je bij de talloze kraampjes waar ze verse seafood, showdersoep of crabcakes verkopen. Er is niets beter om met een bakje eten op een bankje te gaan zitten en zo genieten van het prachtige uitzicht over de baai, Golden Gate en Alcatraz.

SFO

Naast het op zoek gaan naar leuke food hotspots, hebben we natuurlijk ook de toeristische hotspots bezocht. Daarom enkele tips :

1. Rijd zeker mee met de beroemde cable cars maar hou rekening met lange wachtrijen. Wij hebben ongeveer 1h moeten wachten.

Cable Cars
  2. Als je enkele dagen in San Francisco verblijft, koop dan een 1-dag of 3-dagen Muni paspoort. Daarmee kan je onbeperkt op de Muni bussen, Cable Cars en Historic Streetcars rijden.
  3. Ga zeker bij Pier 39 naar de zeeleeuwen kijken, van hieruit heb je ook een mooi zicht op Alcatraz.

Alcatraz

Zeeleeuwen bij Pier 39
  4. Wandel of fiets over de Golden Gate Bridge. Hou wel rekening met de mist, wind en koude.

Golden Gate Bridge
  5. Een leuke manier om San Francisco te verkennen is met de fiets. Wij hebben 1 dag een fiets gehuurd en zijn langs de kust naar de Golden Gate Bridge gefietst. We hebben de brug overgefietst (zeker de moeite waard maar hou rekening met de drukte en wind). We zijn ook verder gefietst naar Legion of Honor en het Golden Gate Park. Opgelet !! Hou er rekening mee dat San Francisco heel heuvelachtig is en heel steil kan zijn dus plan je fietsroute goed.